Saturday, July 30, 2011

PENJARA SG UDANG MELAKA

hye tawan-tawan =)

kali nih aku nak berkongsi rasa,pengalaman,perasaan dll dengan korang


hari Khamis yang lepas yakni bersamaan dengan 14 Julai 2011
(mcm karangan tingkatan 2 plak)
aku ke Melaka
dengan penolong aku
tujuan aku pi Melaka nak tengok/survey/nilai
Projek Pengkomposan di Penjara Sungai Udang Melaka
projek pengkomposan nih aku difahamkan dah dilaksanakan dari bulan Januari 2011

so
sepanjang perjalanan aku nak ke Melaka
aku tade lah neves sangat
rasa besa-besa saja
mungkin sebab aku pun penat sebab hari Rabu baru je sampai dari Kuantan
rasa teruja nak g Penjara pun tade
aku tido je dalam keta kerajaan yang telah disediakan =)

lebey kurang pukul 12:30 pm
aku sampai di Penjara Sungai Udang
wakil pegawai pejabat cawangan Melaka pun ada ikut aku sekali
ntah macam mana
datang dari mana
angin tade ribut tade (menambah cerita heheh)
tetiba plak jantung aku nih
alahai!!!
nampak je pintu gate Penjara tuh
gulp!
neves nak mam****


kami dapat melepasi pintu gate pertama iaitu guard house
masuk je kawasan penjara tuh
aku nampak bangunan Pusat Pameran
di situ tempat yang kami tuju
so
sebelum menunggu warden yang bertanggungjawab menjaga projek
aku dan team di bawa masuk ke dalam pusat pameran
macam-macam kraf tangan ada kat situ
kebanyakannya hasil rotan
ada pegawai yang bagi keterangan sikit la pada kami
semua kraftangan dalam pameran tuh hasil kerja para banduan di situ
KREATIF! dan sangat teliti
simple word yang boleh aku katakan
BAKAT DARI YANG MAHA ESA =)

sambil tengok-tengok kraftangan tuh
che wan..warden yang ditunggu-tunggu
che wan bawa aku dan team ke bilik projek pengkomposan
Bilik RnD projek pengkomposan nih satu bangunan dengan pusat pameran
kiranya..aku dan team tak perlu la buat lawatan sampai ke 'dalam' penjara rupanya
sekadar melawat di pusat pameran tuh je la
ok!
tak payah neves mebey-lebey !

lepas tengok bilik R&D tuh
kami di bawa melawat ke tapak yang telah menggunakan baja kompos nih
masa kat tapak baja tuh
ada 6 orang lelaki sedang potong rumput
" tuh banduan kategori dah baik "... ayat che wan kepada kami
masa kat tapak baja tuh sepatutnya aku dan team
kena demo something untuk pengkomposan nih
tapi ada barang tertinggal dan terpaksalah tunggu staff cawangan Melaka hantar barang
perjalanan amik masa setengah jam jugak
che wan ajak aku dan team untuk lunch dulu la sementara tunggu barang sampai
che wan ajak makan kat kantin pegawai

nak sampai ke kantin pegawai tuh kena naik keta
nak jalan kaki agak jauh jugak la
kawasan penjara nih luas
ada masjid dan kuarters yang sangat cantik
aku dan team follow dari belakang keta che wan
sampai kat satu bangunan nih yang tembok sangat lah tinggi
dah parking apa suma
turun je dari keta
che wan.: "hp...rokok..beg sila tinggalkan dalam keta..jgn bawa masuk ye"
aku : "nk g makan je kan? kenapa tak leh bawa?"
che wan : "yela nak g makan kat dalam nih"..sambil jari telunjuk menunjukkan ke arah
tembok penjara!
gulp lagik sekali!

haaa
aku dah mula datang meroyan aku dah
neves tak tentu pasal
takut pun ada
staff aku pun muka dah kecut
aku bila tengok muka dia dah kecut aku lagik la..staff aku tuh lelaki!
takut ada..seronok sikit pun ada hehee..selalu tengok dalam TV je
kali nih dapat tengok dengan mata sendiri

ok
pintu pertama bila aku masuk
ada pengawal la
kena check dulu sapa yang nak masuk
bila pengawal dah check apa bagai
masuk ke pintu kedua
masa nak ke pintu nombor dua nih
mak aiiiii
kecut jugak aku
dah masuk ke pintu nombor 2
kena tulis nama, ic dan tujuan dalam buku log
dah tulis apa semua
kena jalan lagi nak menuju ke kantin
dalam kepala otak aku nih
dok terbayang-bayang
masa tuh waktu lunch
makan kat kantin dalam penjara
macam mana keadaan..aku tertanya2 jugak..masa lunch tuh SEMUA lunch sekali ke?

nak ke kantin tuh ada la dalam 2 minit lepas pintu nombor 2 tuh
bila sampai je
owhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
kantin untuk pegawai je
buat suspen jek
tapi
tukang masak
hantar air
hantar makanan
semuanya banduan
tapi mereka tuh hanya tinggal lagik 6 atau 8 bulan je lagi nak dibebaskan

aku dan team order keow teow goreng
sambil-sambil nak tunggu makanan sampai
aku dapat la lihat sekeliling
benda yang pertama aku dapat tengok
sekumpulan anak muda berpakaian warna ungu sedang berbaris
baris untuk makan...
sepatutnya makanan banduan dihantar ke dalam sel
tapi yang nih makan di luar sel
sebabnya warna ungu adalah untuk kategori disabitkan kesalahan belum dijatuhkan hukuman
so boleh kalau nak makan di luar sel
tapi bila tengok cara diorang makan
kesian pun ada
makanan dalam bekas makanan ( bekas yang elok la) dan hanya makan di tepi longkang
bersila atas lantai..ada yang makan mencangkung pun ada
kemudian che wan explain kat kitaorang
ada peringkat warna untuk banduan
ungu - disabitkan kesalahan
putih - pertama kali (junior)
merah - kali kedua masuk penjara
hijau ( nih terlupa aku nak tanya untuk berapa tahun )
biru ( nih pun sama terlupa nak tanya =p )
blue suit - super senior
orange - banduan akhir ( hukuman gantung )

pastuh menurut che wan pulak
menu makanan untuk banduan akhir selalunya special sikit
kalau lauk selalunya ikan yang takde tulang
ayam pun bahagian isi
macam nak 'psiko' banduan tuh la..untuk relakskan dia...
tapi che wan cakap
untuk banduan akhir nih
macam mana bekas makanan sebelum di beri kepada banduan..macam tuh jugaklah selepas di kutip dari banduan
maknanya makanan tuh tak terusik langsung
sebak aku bila dengar
bila dah tau hari kematian...masih ada selera ke untuk makan? =(

majoriti kes kat situ adalah seksual
90% adalah Melayu =(
lingkungan umur 30 - 50
Tertuduh untuk kes Datuk Sosilawati pun ada kat situ

sambil-sambil tengok sekeliling
kuey teow goreng yang kami order pun dah sampai
aku sempat jugak melihat wajah banduan yang hantar makanan tuh
tunduk je pandangan dia
bila aku tengok wajah dia terus aku terbayang family diorang macam mana
apa perasaan family diorang
atas kesalahan apa dia dimasukkan ke situ

mungkin diorang pernah melakukan kesalahan
sudah dan sedang menjalankan hukuman atas kesalahan diorang
bagi kita yang diluar nih
syukur lah atas kehidupan yang sedang kita jalani
hargai orang di sekeliling kita
fikir panjang untuk melakukan sesuatu
ingat mak dan ayah
keluarga

bila dah habis makan
aku dan team pun keluar dari kawasan kantin penjara tuh
bila di luar pintu pertama yang aku masuk tadi
ada sebuah kereta
dan dalam kereta tuh
aku nampak seorang mak cik menangis teresak-esak
mungkin ada seseorang yang dia kenal ada dalam penjara tuh
aku sebak......
minta dijauhkan....amin

jangan hanya kerana nafsu
kita sia-siakan hidup kita

1 comment:

  1. salam akak. if saya nak mintak history or background psl prison nie boleh x?? sy kena buat asgnment psl prison nie la..tp nk gie interview da xsmpt..huhu leh x kak??

    ReplyDelete