Tuesday, May 17, 2011

My New Passion!

Introducing my new passion!
.
.
.
pejam mata dulu! =p
.
.
.
.
tadaaaaaa!!!


nih saya yee....bukan orang lain hihii

Meh nak cerita nih. Opismate aku Enchek Shahrul yang promote bersungguh-sungguh suh aku try diving nih. Aku mula-mula tak nak sebab aku rasa orang yang sihat walafiat macam aku nih mesti tak dak saiz tuk galas tong oksigen tuh tapi ahaaaa aku tau swimming tau sebab masa skolah rendah aku amik class swimming hehee.

Promote punya promote aku pun telah tergoda untuk join class pre-scuba. Sebelum tuh kena la isi borang dulu. Borang tuh nak tau serba skit info pasal diri kita dan ada bahagian untuk tahap kesihatan. Banyak soalan pasal jantung dan paru-paru. Nak diving punya pasal semua aku letak NO ja untuk semua health problem heheheheeee tapi seyes la wey aku sihat! hahhaa..Owh Enchek Shahrul nih dia dah ada lesen scuba tau =)...Tina dan hubby pun join jugak =). Mista Rango tak boleh join sebab dia kena keja arituh -_-

So pada 16 April 2011 bertempat di pusat diving di Petaling Jaya yang mana aku dah lupa apa nama tempat tuh hehehe....class pun bermula...Pre-Scuba =)...Enchek Trainer kami hari tuh nama dia klu tak silap aku Enchek Adi ( hehehee sowi cikgu dh lupa nama..)

Sebelum kami semua terjun ke kolam yang sangat tenang ( x sabar2 dah nih )..Enchek Adi guide kami untuk pilih :
  1. BCD (untuk galas tong oksigen lebey kurang macam beg skolah)
  2. Regulators dan Octopus (pakai kat mulut)
  3. Masks
  4. Fins
  5. Pemberat (untuk aku kena pakai 6kg untuk bantu tenggelam dalam air )
  6. Belts untuk letak pemberat tuh
  7. Scuba tanks (opkos la!)
  8. Items2 di atas akan aku update gambar2 entry yang akan datang ye tenet sgt lah lembab!

Lepas semua dah ada uniform masing-masing so apa lagi terjun laaaa heheee tapi sebelum tuh Enchek Adi ada taklimat ringkas sikit untuk kitaorang. Taklimat nih penting sebab akan ajar kitaorang cara-cara berkomunikasi dalam air. Yela dalam air mana boleh sembang-sembang pakai mulut lagik dah =p dan langkah-langkah yang perlu diambil kalau berlakunya any emergency.

Perkara yang Enchek Adi ajar :

Equalize. Korang penah rasa tak bila naik tempat tinggi or dalam flight telinga korang rasa bengang or rasa macam masuk angin? Benda tuh jadi disebabkan keadaan tekanan di dalam telinga dan di luar tak sama. Kalau tak silap masa aku belajar biologi dulu keadaan gegendang telinga tuh melengkung ke dalam ( heeeee betul kah?? malas nak google ) haaa sama la jugak bila kita nak tenggelam dalam air nih. Lebih-lebih lagik kedalaman dia > 3m. bila kita dalam air akan rasa telinga kita macam dah bengang tuh cara nak equalizekan adalah dengan picit hidung dan hembus nafas. Bila buat macam tuh akan rasa macam angin keluar dari telinga. Selalunya divers akan buat benda nih sekerap yang mungkin sebab professional divers kadang-kadang tuh akan dive sampai 15m ke dalam laut. Equalize sangat penting sebab kalau tak buat kemungkinan gegendang telinga akan pecah.

nih signal kalau ada problem dengan equalize


Not ok. Gambar kat bawah nih kalau kita ada problem masa tengah dive tuh. Cara dia lambai tangan ala-ala BOB AF MESRA! tuh heheheee....



Going Up. Gambar kat bawah nih pulak adalah signal untuk naik ke atas. Bukan tanda bagus or Ok ye. Nih tanda kalau kita ada problem dengan tank ke..nafas ke..panik ke.




OK. Haaaa yang kat bawah nih tanda OK =) ..........


Disebabkan kami semua baru dan class nih pun pre-scuba hanya sebahagian je signal yang diajar. Enchek Adi cakap banyak lagi sebenarnya signal untuk professional divers nih. Ok lah...uniform pun dah pakai...signal pun dah di ajar..apa lagik! terjun and lets dive! hehehehee...enjoy the '"view" hehee







Best! Next year memang nak g ambik lesen! Harap-harap jadi InsyaAllah....

*29 April - 4 Mei arituh aku g Pulau Perhentian. Aktiviti wajib opkos snorkeling...dan aku try scuba kat sana =) rezeki beb! free try! nanti aku upload next entry yep.

bye. nak tito dah esok keje -_-







2 comments: