Sunday, May 22, 2011

My New Passion! Part II

Hye

Part II pulee hehee. Entry yang lepas aku ada tulih berkenaan dengan pre-scuba kan. Dan untuk entri kali nih aku nak tunjukkan apakebendanya equipment yang perlu kalau kita nak scuba nih. Equipment yang aku nak tunjuk kat bawah nih adalah basic nye equipment. Contoh macam aku lah..baru nak berjinak-jinak dalam skuba nih. So meh kita tengok apa equipmentnya :

1. BCD ( Buoyancy Control Device ) - nih lah yang aku cakap macam beg skolah tuh hehee.... benda nih adalahh tempat untuk kita bawa tong udara. Dan fungsi dia jugak adalah untuk bantu kita masa nak tenggelam ke dalam air tuh. Adalah caranya nak mengisi udara kalau nak tenggelam dan kalau nak timbul balik pun ada caranya jugak. Untuk aku opkos la kena saiz yang besar punyeeeeee heheheheee..




2. Mask - benda wajib ada kalau tak mata akan pedih dan merah =)
3. Regulator - Benda nih adalah untuk pernafasan. Pakai benda nih kat mulut. Dalam skuba nih kena biasakan diri bernafas melalui mulut bukan hidung ye kawan-kawan. Bila pakai regulator nih rasa macam mulut tuh kembung-kembung skit hehehee.
4. Fin - Benda nih ala-ala duyung la kalau kita pakai heheheeee...Benda nih untuk membantu kita senang nak berenang-renang ala duyung dalam laut nanti. Pakai kat kaki tau benda nih.


Gambar kat bawah nih adalah kelengkapan yang lengkap sebagai seorang profesional divers. Equipment scuba nih seyes mahal beb! Tak mampu aku! tapi selalunya kalau beginner macam aku nih sewa je kat pusat-pusat skuba tuh. Lain la kalau aku dah rancang nak turun ke laut 5 kali setahun kena la ada kelengkapan macam bawah nih =)





Aku dalam 2 tahun akan datang......heheheee...InsyaAllah....

hye mista Rango! jgn jeles hehehee

No comments:

Post a Comment